Bliv kajakroer i Skive Roklub

Skive Roklubs mere end 80 kajakker er til fri benyttelse af klubbens medlemmer. Vi har både turkajakker, havkajakker, kapkajakker og kajakker til børn. Det kræver ikke særlige færdigheder at ro kajak og er en sport for de fleste, der kan lide frisk luft, vand, motion og socialt samvær. Vi har faste klubaftner på mandage og torsdage i hele rosæsonen, som er fra primo april til ultimo oktober. Her vil der altid være deltagelse af en instruktør, som giver dig vejledning i roteknikker og sikrer, at du er tryg på vandet. Om vinteren ror vi fast hver anden søndag formiddag, når vejret tillader det.

Kajakkurser for begyndere

Skive Roklub tilbyder et instruktionskursus hvert år ved sæsonstart i løbet af maj. Formålet med kurset er at give dig et godt kendskab til kajakken, og gøre dig fortrolig med den. Du lærer også de tekniske færdigheder, du har brug for, så du efter kurset kan ro med på vores klubaftner eller sammen med andre roere, nye som erfarne. Vigtigst af alt lærer du at færdes sikkert i kajakken, så du ikke udsætter dig selv eller andre for fare. Alle nye kajakroere skal deltage på vores kajakkursus.

Kajakkursus

Vi afholder to weekendkurser i løbet af maj måned. Du kan læse mere om og tilmelde dig vores kajakkurser her.

Forudsætninger for at blive kajakroer

Det er let at lære at ro kajak. På grund af sikkerheden har vi nogle krav, du skal opfylde:

• du skal være fyldt 11 år
  • du skal kunne svømme 600 meter i et svømmebassin uden pause. Du skal årligt aflægge en svømmeprøve for at opretholde roretten
  • du må ikke lide af en sygdem, der kan give pludselig tab af bevidstheden eller hæmme bevægeapparatet, som f.eks. epilepsi
  • du skal kunne lide vand og være villig til 'en tur i baljen', da du både uventet kan falde i vandet, og du kommer i vandet under træningen

IPP2-licens

For at blive frigivet roer i Skive Roklub kræver vi, at du skal have en IPP2-licens til tur- eller havkajak. Vi har uddannede instruktører i klubben, så frigivelsesprøven kan du aflægge hos os. Du får IPP2-licensen ved:

• at deltage i klubbens kajakkursus i turkajak (14 timers weekendkursus)
  • at ro 100 km sammen med minimum én anden kajakroer
  • at bestå en frigivelsesprøve

Roere, der har fået en IPP2-licens udenfor Skive Roklub, bedes kontakte en af vores instruktører for godkendelse og frigivelse i klubben.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte formanden for kajakudvalget, som du finder her.

Leg i kajak

Her kan du se en lille film med en af klubbens kajakinstruktører Ole. Der er fri leg i kajakken. Det kan blive dig, hvis du melder dig ind i vores hyggelige roklub.

Vinter-aktiviteter

Som medlem af Skive Roklub kan du tage en tur i KCS hver anden søndag i vinterhalvåret og lege i vores medbragte kajakker. Du har også mulighed for at svømme de 600 meter, der er krævet for at ro i kajak.
her en smagsprøve på, hvad der venter dig.