Den gode start på 2020

22. januar 2020 11:07 , af Gitte Kokholm

Januar er forsagelsens tid, og den starter hårdt og brutalt den 1. januar med tømmermænd og badevægt. Men sådan behøver det slet ikke være! Det, og meget mere, blev godt 30 medlemmer meget klogere på tirsdag aften til det første officielle arrangement i roklubbens ’Stram op’ hold, som i al sin enkelthed går ud på at fremme en sundere og sjovere livsstil. Vi fik hjælp af Malene Glud, der er cand.scient. og har en bachelor i idræt og en kandidat i humanernæring, til en aften med træningsfif og kostforedrag.

Vi startede med en times fællestræning, hvor Malene introducerede os til gode og simple øvelser, der fungerer godt sammen med ergometertræning. Midt i timen var der planke-konkurrence, og vi endte med at få sved på panden, da øvelserne skulle afprøves. Øvelserne bliver hængt op i motionsrummet til fri afbenyttelse.

Andet punkt på programmet fra Malene var et foredrag om ernæring og sundhed. For hvad er sundhed egentlig? Det var der flere gode bud på, og et råd fra ernæringseksperten var nemlig at droppe alle januar-forsagelser og vægtfokus: Ud med badevægten, ind med fornuften! For sundhed handler også rigtig meget om velvære og at have det godt med sig selv. Hvad vægten siger, er ikke vigtigt. Det er vigtigt, at du spiser sundt og motionerer. Hvis du selv føler dig sund, så er du det også. Et andet råd fra Malene var at droppe alle regler, der vedrører mad, for det har den stik modsatte effekt. Sørg i stedet for at spise 600 gram frugt og grønt hver dag. Så kan man derudover næsten spise, hvad man vil. Og alle grøntsager tæller, ingen er sundere end andre, blot kosten er varieret.

Foredraget handlede også om træning, som jo er at få pulsen op. Derfor tæller det også at vaske bilen, støvsuge og tage trapperne. I bedste klubånd lærte vi af videnskaben, at man får mere ud af træningen ved at træne sammen med andre, da man yder mere, og hjælper hinanden med at komme afsted. Og skulle der være en uge, hvor man slet ikke får trænet, så nytter det ikke, ifølge Malene, at have dårlig samvittighed. Det er samme fremgangsmåde, som når vi vælter på vandet: op igen!

Malene sluttede aftenen af med tre vigtige:
Spis grønt/frugt hver dag - også selvom det bare er en gulerod
Spis, når du spiser og træn, når du træner
Derudover: Bare nyd livet!

Imellem de to indlæg af Malene Glud var der, traditionen tro, fællesspisning, og til anledningen var menuen en gang både sund og nærende indisk dahl.

Torsdagens ergometerhold varsler noget ’spændende’ på programmet. Måske har nogle af de nye øvelser allerede sneget sig ind? Det finder vi ud af, når vi ses til ergometertræning på torsdag kl. 17.00.

Husk at Skive Roklub vinteren igennem har hele fem ergometerhold, du frit kan deltage på, som en del af dit medlemskab. Søndage i lige uger mellem kl. 13 og kl. 15 er der fri adgang til svømmetræning i KCL for alle medlemmer.

Arrangørerne takker både Malene Glud for en meget inspirerende og lærerig aften og deltagerne for den store opbakning til arrangementet.

Flere af jer har spurgt efter opskriften på dahl, den finder I her